موضوع: "جهاد فرهنگی در عملکرد امام محمد باقر(ع) مشهود است"

جهاد فرهنگی در عملکرد امام محمد باقر(ع) مشهود است

بر اساس تقسیم می‌توانیم جهاد در اسلام را به جهاد نظامی و فرهنگی تقسیم کنیم، در حالی که در معارف اسلامی به هر دو نوع این جهادها اشاره شده است.

ائمه اطهار(ع) به عنوان رهبران دین هر دو نوع این جهادها را مد نظر قرار دادند و با توجه به شرایط و مقتضیات از آنها استفاده کردند.
پیامبر اکرم(ص) و امیر مومنان(ع) از روش جهاد نظامی برای پیشبرد اهداف اسلامی استفاده کردند ولی اکثر ائمه با توجه به شرایطی که در زمان و جامعه آنها حکمفرما بود، فرصت استفاده از جهاد نظامی را نداشتند.

جهاد فرهنگی در عملکرد امام محمد باقر(ع) و امام صادق(ع) مشهودتر است و این به دلیل شرایط انتقال قدرت بود که فضای وسیعی برای فعالیت فرهنگی به وجود آورد که این دو امام بزرگوار از این فضا حداکثر استفاده را کردند.

بسیاری از معارف اسلامی و شیعی توسط این دو امام بزرگوار منتقل شد و ائمه دیگر در مقایسه با این دو بزرگوار کمتر معارف اسلامی را منتقل کردند.

امروز یکی از راهبردهای اصلی دشمنان تاکتیک‌هایی است که از آن به عنوان جنگ نرم یاد می‌شود و تهاجم فرهنگی یکی از ابزارهای جنگ نرم است که دشمن به کار می‌گیرد.

مقام معظم رهبری امسال را به عنوان سال اقتصاد و فرهنگ نامیدند که اشاره به اهمیت عنصر فرهنگ و جهاد فرهنگی دارد، امروز اگر بتوانیم در عرصه جهاد فرهنگی خوب انجام وظیفه کنیم، همان طوری که جهاد نظامی ثمرات زیاد برای کشور داشت، جهاد فرهنگی در آینده می‌تواند ره آوردهای مثبتی را به همراه داشته باشد.